Kompetencje:
Absolwent kierunku pedagogika specjalna w zakresie Tyflopedagogiki z edukacją włączającą wyposażony będzie w wiedzę teoretyczną, umiejętności diagnostyczne, metodyczne, terapeutyczne oraz kompetencje społeczne niezbędne do pracy edukacyjnej i rehabilitacyjnej z osobami niewidomymi i słabowidzącymi.
Absolwent będzie gotowy do pełnienia roli nauczyciela – tyflopedagoga w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych (w tym z oddziałami integracyjnymi i oddziałami specjalnymi), integracyjnych i specjalnych, nauczyciela-wychowawcy dzieci i młodzieży oraz instruktora/rehabilitanta osób dorosłych i starszych niewidomych oraz słabowidzących, w tym z dodatkowymi niepełnosprawnościami, jak również konsultanta w zakresie wykorzystania elektronicznych technologii wspomagających. Dodatkowo absolwent posiadać będzie pełne kompetencje do nauczania orientacji przestrzennej i poruszania się osób niewidomych – pozna zaawansowane techniki samodzielnej mobilności w pomieszczeniach i w złożonym terenie miejskim z wykorzystaniem technik ochronnych, białej laski, echolokacji, nawigacji GPS, technologii oraz psa przewodnika.
Dzięki praktykom odbytym w placówkach oświatowych, rehabilitacyjnych oraz w organizacjach działających na rzecz osób z niepełnosprawnością wzroku, będzie mógł sprawdzić swoje preferencje do pracy z osobami niewidomymi i słabowidzącymi w różnym wieku.
Perspektywy zawodowe:
Absolwent będzie mógł podjąć zatrudnienie na stanowiskach takich jak:
- nauczyciel współorganizujący kształcenie: pedagog specjalny – tyflopedagog – w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych,
- pedagog specjalny – tyflopedagog – w placówkach dla osób niewidomych i słabowidzących,
- instruktor/nauczyciel orientacji przestrzennej i poruszania się osób z dysfunkcją wzroku,
- wychowawca w internacie dla dzieci i młodzieży z dysfunkcją wzroku,
- konsultant i instruktor/nauczyciel w zakresie technologii wspierającej osoby niewidome i słabowidzące,
- tyflopedagog – specjalista ds. organizowania i realizacji różnego rodzaju form wsparcia pedagogicznego i terapeutycznego dzieci, młodzieży, osób dorosłych i starszych z niepełnosprawnością wzroku.
Absolwent będzie mógł podjąć zatrudnienie w takich miejscach, jak:
- szkoły ogólnodostępne i integracyjne
- ośrodki szkolno-wychowawcze dla dzieci niewidomych i słabowidzących,
- fundacje i stowarzyszenia – organizacje pozarządowe działające na rzecz osób z niepełnosprawnością narządu wzroku,
- poradnie psychologiczno-pedagogiczne,
- placówki lecznicze, rehabilitacyjne, ośrodki/zespoły wczesnego wspomagania rozwoju.
Obejrzyj filmy pokazujące możliwości i potrzeby osób niewidomych i słabowidzących! (Projekt VIP System+, Polski Związek Niewidomych)