Przejdź do treści

I MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA WYZWANIA I KONTEKSTY PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ pod hasłem: „Społeczne uwarunkowania kondycji psychicznej dzieci i młodzieży” – 05.06.2024

05.06.2024

MIĘDZYNARODOWA KONFERENCJA NAUKOWA WYZWANIA I KONTEKSTY PEDAGOGIKI SPOŁECZNEJ
pod hasłem:
„Społeczne uwarunkowania kondycji psychicznej dzieci i młodzieży”
objęta
Patronatem Honorowym JM Rektora Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. dr. hab. Sylwestra Czopka
oraz
Patronatem Naukowym Komitetu Nauk Pedagogicznych Polskiej Akademii Nauk

Termin konferencji:

5 czerwca 2024 r.

Forma konferencji:

Konferencja w formie online

Organizator:

Instytut Pedagogiki UKSW

Kolegium Nauk Społecznych

Uniwersytet Rzeszowski

Katedra Pedagogiki Społecznej

Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie


Biomedyczne ujmowanie zdrowia odwołujące się do filozofii Kartezjusza przez długi czas zdawało się separować je od problemów podejmowanych w naukach społecznych. Florian Znaniecki uznał zdrowie za ważny obszar badań w dziedzinie nauk społecznych oraz dostrzegł niewystarczające zainteresowanie nim w ich obrębie (1971). Podobnie Helena Radlińska od początku swojej działalności naukowej zainteresowana opieką pielęgniarską i lekarską, akcentowała konieczność wykorzystania dorobku nauk medycznych w pedagogice społecznej. Zdaniem Radlińskiej zwrócenie się ku pedagogice leczniczej dawało z jednej strony praktyczną możliwość określania zaburzeń bądź ograniczeń indywidualnego rozwoju i wychowania człowieka, a z drugiej dostarczania informacji o ich społecznych indykatorach, co więcej, o możliwościach zapobiegania i niwelowania czynników niepożądanych (1961). Aktualnie w naukach społecznych (w szczególności w pedagogice i socjologii) zauważalne jest zainteresowanie problemami zdrowia i jego ochrony. Dla współczesnej pedagogiki społecznej istotne jest salutogenetyczne ujęcie zdrowia wraz z oddziaływaniem na nie zasobów indywidualnych i środowiskowych. Co więcej, jednym z zadań pedagogiki społecznej jest prowadzenie badań naukowych w obrębie środowiska społecznego i jego oddziaływania na procesy wychowania. Z uwagi na przedmiot zainteresowań, nie bez znaczenia pozostają dla niej między innymi społeczne i środowiskowe uwarunkowania zdrowia dzieci i młodzieży. Praktyczny wymiar dyscypliny nakazuje formułowanie wskazań dla praktyki w zakresie jego ochrony lub poprawy, co naturalnie koresponduje z zasadniczym celem pedagogiki społecznej to jest działaniem społecznym. W odwołaniu do założeń teoretycznych pedagogiki społecznej oraz stanu zainteresowania zdrowiem jej przedstawicieli, a także przez wzgląd na potrzebę społeczną, podjęto zamysł organizacji konferencji naukowej, której głównym
przedmiotem rozważań ustalono zdrowie psychiczne dzieci i młodzieży z naciskiem na jego społeczne uwarunkowania. Za podjęciem wymienionego problemu przemawiają również: indywidualna i społeczna ranga zdrowia dzieci i młodzieży, a także względy praktyczne. W ostatnich latach problem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży stał się przedmiotem szerokiej uwagi społecznej oraz dociekań naukowych. Dostępne wyniki badań dzieci i młodzieży z czasu pandemii COVID-19, a także trwającej w Ukrainie wojny dowodzą, że znacząco nadwątliły zarówno ich zdrowie psychiczne oraz dobrostan. Wydaje się jednak, że nie jest to zjawisko jednokierunkowe, bowiem badacze zauważają procesy budowania odporności i strategii radzenia sobie młodego pokolenia w obliczu sytuacji kryzysowych. Nie oznacza to, że dzieci i młodzież w wymienionej kwestii nie wymagają wsparcia i pomocy. Mimo że w ostatnich latach wzrosła liczba świadczeń w zakresie zdrowia psychicznego z Narodowego Funduszu Zdrowia, to jednak występują niedostatki w obrębie pomocy świadczonej dzieciom i młodzieży w Polsce, co sprowadza się głównie do: małej liczby instytucji specjalizujących się w zakresie zdrowia psychicznego tej grupy, niedostatku specjalistów oraz długiego czasu oczekiwania na wizytę, niewystarczających rozwiązań w zakresie pomocy długofalowej itp.


Ze względu na złożoność i wielokontekstowość podjętego problemu, ograniczono się do zaproponowania następujących obszarów do dyskusji:

  1. Procesy opiekuńczo-wychowawcze i rozwój człowieka w różnych fazach życia – konteksty teoretyczne.
  2. Stan psychiczny dzieci i młodzieży w Polsce – skala problemu.
  3. Społeczno-kulturowe uwarunkowania kondycji psychicznej dzieci i młodzieży.
  4. Wsparcie instytucjonalne dzieci i młodzieży w zakresie zdrowia psychicznego – stan aktualny a realne potrzeby.
  5. Poszukiwanie zasobów wsparcia i pomocy dzieciom i młodzieży w środowisku rodzinnym, rówieśniczym, przedszkolnym i szkolnym.
  6. Ochrona kondycji psychicznej i dobrostanu dzieci i młodzieży – wyzwania i perspektywy.

Zgłoszenia:

Zgłoszenia udziału w konferencji są przyjmowane do 16 maja 2024 roku.
Możliwy jest udział w formie aktywnej (wystąpienie) lub biernej (bez wystąpienia).
Udział w konferencji jest bezpłatny.

Formularz rejestracyjny:

https://forms.office.com/e/hDpVVAdDWV

Kontakt:

W razie pytań prosimy o kontakt: konferencja.wyzwania.konteksty@ur.edu.pl

Komitet Naukowy:

Prof. dr hab. Agnieszka Cybal-Michalska (Dziekan WSE UAM, Przewodnicząca KNP PAN) – Przewodnicząca
Ks. prof. dr hab. Janusz Marian ski (KUL, Lublin)
Prof. dr hab. Olena Budnyk (PUN, Iwano-Frankowsk, Ukraina) Prof. Arzu I çag asıog lu Çoban (BU, Ankara, Turcja)
Prof. Cristina Ilie (UC, Craiova, Rumunia)
Prof. dr hab. Iryna Lewchuk (PUH, Równe, Ukraina)
Prof. David W. Lutz, (HCC, USA)
Prof. Malkhaz Makashvili (ISU&ICEB, Tbilisi, Gruzja)
Prof. dr hab. Boz ena Matyjas (UJK, Kielce)
Ks. prof. dr hab. Jarosław Michalski (UKSW, Warszawa)
Prof. dr hab. Liliya Morska (UR, Rzeszów)
Prof. dr hab. Roman Pelczar (UR, Rzeszów)
Prof. dr hab. Yurij Pelekh (UR, Rzeszów)
Prof. dr hab. Galyna Rozlutska (UNU, Uzhorod, Ukraina)
Prof. Ionut Virgil Serban (UC, Craiova, Rumunia)
Prof. dr hab. Iurii Shcherbiak (ZUN, Tarnopol, Ukraina)
Prof. dr hab. Barbara Smolin ska-Theiss (UK, Warszawa)
Prof. dr hab. Ewa Syrek (US , Katowice)
Prof. dr hab. Jolanta Szempruch (UR, Rzeszów)
Prof. dr hab. Mirosław Szyman ski (APS, Warszawa)
Prof. dr hab. Wiesław Theiss (UW, Warszawa)
Prof. dr hab. Ewa Wysocka (UO, Opole)
Ks. dr hab. Zbigniew Babicki, prof. uczelni (UKSW, Warszawa)
Ks. dr hab. Stanisław Chrobak, prof. uczelni (UKSW, Warszawa)
Dr hab. Krystyna Barło g, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Jadwiga Daszykowska-Tobiasz, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Mieczysław Dudek, prof. uczelni (PANS, Jarosław)
Dr hab. Urszula Gruca-Miąsik, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Grzegorz Grzybek, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Paulina Forma, prof. uczelni (UJK, Kielce)
Ks. prof. dr hab. Pavol Danca k (GTV, Preszow, Słowacja)
Dr hab. Małgorzata Kabat, prof. uczelni (UAM, Poznań)
Dr hab. Lidia Katarynczuk-Mania, prof. uczelni (UZ, Zielona Góra)
Dr hab. Mirosław Kowalski, prof. uczelni (UZ, Zielona Góra)
Dr hab. Jolanta Lenart, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Ks. dr hab. Andrzej Łuczyn ski, prof. uczelni (KUL, Lublin)
Dr hab. Piotr Magier, prof. uczelni (KUL, Lublin)
Ks. dr hab. Janusz Miąso, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Piotr T. Nowakowski, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Marek Paluch, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Ewa Pasterniak-Kobyłecka, prof. uczelni (UZ, Zielona Góra)
Dr hab. Ryszard Pęczkowski, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Ks. dr hab. Adam Podolski, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Ks. dr hab. Paweł Prufer, prof. uczelni (AJP, Gorzów Wielkopolski)
Dr hab. Małgorzata Przybysz-Zaremba, prof. uczelni (PUZ, Ciechanów)
Dr hab. Marek Rembierz, prof. uczelni (US , Cieszyn) Dr hab. Ewa Skorek, prof. uczelni (UZ, Zielona Góra)
Dr hab. Joanna Smyła, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Beata Szluz, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Wojciech Walat, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Renata Wawrzyniak-Beszterda, prof. uczelni (UAM, Poznań)
Dr hab. Krzysztof Wielecki, prof. uczelni (UKSW, Warszawa)
Dr hab. Marta Wron ska, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Marta Uberman, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Alicja Ungeheuer-Gołąb, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. Janusz Zielin ski, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr. Y. Anuradha Iddagoda (USJ, Jayewardenepura, Sri Lanka)
Dr Monika Badowska-Hodyr (UR, Rzeszów)
Dr. Silvia Capı kova (CU, Bratislava, Słowacja)
Dr Natalia Gudyma (NU, Kamieniec Podolski, Ukraina)
Dr Joanna Leśniak (UR, Rzeszów)
Dr Małgorzata Marc (UR, Rzeszów)
Dr Małgorzata Marmola (UR, Rzeszów)
Dr Nataliya Melekieseva (NU, Kamieniec Podolski, Ukraina)
Dr Wiesława Walc (UR, Rzeszów)
Dr Anna Wan czyk-Welc (UR, Rzeszów)
Dr Bogdan Więckiewicz (UP, Kraków)
Dr Monika Wojtkowiak (UJK, Kielce)
Dr Małgorzata Zaborniak-Sobczak (UR, Rzeszów)

Komitet organizacyjny:

Dr hab. Jadwiga Daszykowska-Tobiasz, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Ks. prof. dr hab. Zbigniew Babicki, prof. uczelni (UKSW, Warszawa)
Prof. dr hab. Liliya Morska (UR, Rzeszów)
Dr hab. Piotr T. Nowakowski, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr hab. dr hab. Joanna Smyła, prof. uczelni (UR, Rzeszów)
Dr Bernadeta Botwina (UR, Rzeszów) – sekretarz
Dr Agnieszka Długosz (UR, Rzeszów) – sekretarz
Dr Hubert Sommer (UR, Rzeszów)
Dr Beata Krajewska (UKSW, Warszawa)
Dr Agnieszka Klimska (UKSW, Warszawa)
Dr Marcin Klimski (UKSW, Warszawa)
Dr Aleksandra Kulpa-Puczyn ska (UKSW, Warszawa)
Dr Ewa Tłuczek-Tadla (UR, Rzeszów) – sekretarz
Mgr Adriana Pasztyła (UR, Rzeszów) – sekretarz
Mgr Artur Pięta (UKSW, Warszawa)
Mgr Andrea Wardal (UKSW, Warszawa)
Studencki Krąg Korczakowski (UR, Rzeszów)

Program konferencji: