Kompetencje absolwenta:
Absolwent kierunku pedagogika specjalna w zakresie Pedagogiki resocjalizacyjnej z edukacją włączającą i międzykulturową posiada pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat pedagogiki resocjalizacyjnej, obejmującą terminologię, teorię, metodykę wykonywania typowych zadań oraz normy, procedury i dobre praktyki stosowane w różnych obszarach pedagogiki resocjalizacyjnej.
Ma również pogłębioną wiedzę w zakresie kulturowych więzi społecznych i rządzących nimi prawidłowościach ważnych z punktu widzenia edukacji międzykulturowej.
- Potrafi integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, edukacji włączającej i międzykulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych. Absolwent dysponuje specjalistyczną wiedzą oraz praktycznymi umiejętnościami w zakresie diagnozowania problemów występujących w środowisku szkolnym, wielokulturowym, naturalnym, w placówkach półotwartych i izolacyjnych.
- Potrafi samodzielnie projektować i prowadzić badania naukowe oraz konstruować programy działań profilaktycznych, edukacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych.
- Potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze wychowania resocjalizującego, edukacji włączającej i międzykulturowej oraz projektowania i przeprowadzania zajęć w każdym z powyższych obszarów.
- Kształcenie w zakresie pedagogiki resocjalizacyjnej gwarantuje nabywanie umiejętności posługiwania się interdyscyplinarną wiedzą oraz wyposaża Absolwentów w kompetencje społeczne niezbędne do rozumienia, diagnozowania potrzeb i trudności osób o zróżnicowanym rozwoju i nieprzystosowanych społecznie oraz dobierania odpowiednich strategii pomocy i tworzenia systemów wspierania (w tym szczególnie w obszarze edukacji włączającej, międzykulturowej i specjalnej).
- Wiedza z zakresu podstaw prawnych i organizacyjnych oświaty, organizacji edukacji włączającej i międzykulturowej czy diagnostyki oraz metodyki w pedagogice resocjalizacyjnej i edukacji stwarza możliwość rozwijania wielostronnych zainteresowań zawodowych (nabywania wiedzy i umiejętności) w kierunku organizacji procesu kształcenia, diagnostyki, prognozy i pomiaru efektywności oddziaływań edukacyjnych, wychowawczych, profilaktycznych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych.
- Absolwent poprowadzi różnorodne formy pracy indywidualnej i grupowej o charakterze edukacyjnym, profilaktycznym, resocjalizacyjnym rozwijające kompetencje społeczne podopiecznych.
- Ponadto posiada niezbędne w pracy zawodowej kompetencje: etyczne, komunikacyjne, kreatywne i organizacyjne oraz pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy, umiejętności i kompetencji.
- Absolwent posiada umiejętności rozwiązywania wielu problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, resocjalizacyjnych i oświatowo-kulturalnych osób i dylematów grup społecznych znajdujących się w trudnych sytuacjach życiowych.
- Ponadto stosuje środki psychologiczno-pedagogiczne, socjalne i opiekuńcze ograniczające te trudności, z ukierunkowaniem na samodzielne rozwiązywanie problemów przez podopiecznego.
- Absolwent posiada też kompetencje do międzykulturowego komunikowania się dzięki refleksji nad istotą i znaczeniem kultury dla budowania tożsamości jednostki. Jest wrażliwy na odmienność kulturową, jak też świadomy znaczenia i wpływu kultury na kształtowanie tożsamości kulturowej danej zbiorowości.
- Absolwent – dzięki własnym kompetencjom merytorycznym i językowym – posiada również umiejętności nawiązywania, organizowania i rozwijania współpracy ze środowiskiem rodzinnym dzieci, młodzieży i dorosłych oraz specjalistami, ekspertami, praktykami.
Absolwenci otrzymają zawodowy tytuł magistra pedagogiki specjalnej, w zakresie specjalności Pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową, z możliwością kontynuacji nauki w szkole doktorskiej i na studiach podyplomowych.
Studia nadają kwalifikacje nauczycielskie.
Perspektywy zawodowe
Absolwent kierunku Pedagogika specjalna w zakresie Pedagogiki resocjalizacyjnej z edukacją włączającą i międzykulturową jest przygotowany do pracy jako: pedagog specjalny– współorganizujący edukację i resocjalizację uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej – pracującej według modelu edukacji włączającej (na wszystkich etapach edukacyjnych) jako:
organizator edukacji włączającej i międzykulturowej w placówce ogólnodostępnej
nauczyciel wspomagający lub specjalista
– posiadający kwalifikacje odpowiednie ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne uczniów z orzeczeniem o potrzebie specjalnego, ze względu na niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym (w zakresie studiowanej specjalności: pedagogika resocjalizacyjna):
- udział w przygotowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego
- prowadzenie zajęć edukacyjnych, zajęć określonych w programie i pracy wychowawczej (wspólnie z innymi nauczycielami, specjalistami i wychowawcami grup wychowawczych)
- udzielanie pomocy nauczycielom prowadzącym zajęcia edukacyjne oraz nauczycielom, specjalistom i wychowawcom grup wychowawczych realizującym zintegrowane działania i zajęcia, określone w programie, w doborze form, metod i środków dydaktycznych w pracy z uczniami ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi
- prowadzenie zajęć resocjalizacyjnych z uczniem niedostosowanym społecznie i socjoterapeutycznych z uczniem zagrożonym niedostosowaniem społecznym
organizator edukacji i resocjalizacji uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w placówce specjalnej – (w zakresie specjalności pedagogika resocjalizacyjna)
Uprawnienia Pedagoga specjalnego uzyskiwane w zakresie studiowanej specjalności na kierunku Pedagogika specjalna dają Studentom dodatkowe kwalifikacje tworzenia warunków sprzyjających rozwojowi oraz wspierania edukacji i resocjalizacji osób zróżnicowanych rozwojowo i z trudnościami adaptacji społecznej w:
- ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych
- domach dziecka
- poradniach psychologiczno-pedagogicznych
- rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych
- klubach i świetlicach środowiskowych,
- organizacjach pozarządowych i samorządowych realizujących zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne.
Uzyskuje również kwalifikacje do zajmowania stanowiska:
- wychowawcy w zakładach karnych
- wychowawcy w zakładach poprawczych
- wychowawcy w placówkach resocjalizacyjnych i wychowawczych
- wychowawcy w ośrodkach pomocy społecznej
- kuratora sądowego
- wychowawcy świetlicy szkolnej
- wychowawcy bursy i internatu
- pedagoga szkolnego
Absolwent posiada kwalifikacje do pracy w placówkach i stowarzyszeniach katolickich, pracujących z dziećmi i młodzieżą.