Przejdź do treści

Pedagogika specjalna, Moduł kształcenia: Pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową



Kompetencje:

Absolwent kierunku pedagogika specjalna, w zakresie pedagogika resocjalizacyjna z edukacją włączającą i międzykulturową będzie potrafił integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki resocjalizacyjnej, edukacji włączającej i międzykulturowej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, terapeutycznych i resocjalizacyjnych. Potrafi samodzielnie projektować i prowadzić badania naukowe oraz konstruować programy działań profilaktycznych, edukacyjnych, resocjalizacyjnych i opiekuńczo-wychowawczych. Potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w obszarze wychowania resocjalizującego, edukacji włączającej i międzykulturowej oraz projektowania i przeprowadzania zajęć w każdym z powyższych obszarów.

Absolwent poprowadzi różnorodne formy pracy indywidualnej i grupowej o charakterze edukacyjnym, profilaktycznym, resocjalizacyjnym rozwijające kompetencje społeczne podopiecznych.

Perspektywy zawodowe:

Absolwent studiów tej specjalności jest przygotowany do pracy jako:

  1. pedagog specjalny – współorganizujący edukację i resocjalizację uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej – pracującej według modelu edukacji włączającej (na wszystkich etapach edukacyjnych);
  2. pedagog specjalny – organizujący edukację i resocjalizację uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w placówce specjalnej;
  3. pedagog specjalny – w: ośrodkach adopcyjno-opiekuńczych, domach dziecka, poradniach psychologiczno-pedagogicznych, rodzinnych ośrodkach diagnostyczno-konsultacyjnych, w klubach i świetlicach środowiskowych, organizacjach pozarządowych i samorządowych realizujących zadania edukacyjne, opiekuńczo-wychowawcze i resocjalizacyjne, w placówkach i stowarzyszeniach katolickich, pracujących z dziećmi i młodzieżą;
  4. wychowawca w zakładach karnych, zakładach poprawczych, placówkach resocjalizacyjnych, wychowawczych oraz ośrodkach pomocy społecznej;
  5. pedagog szkolny, kurator sądowy, wychowawca świetlicy szkolnej, bursy i internatu.