Przejdź do treści

Pedagogika specjalna, moduł kształcenia: Pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną



Kompetencje:

Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna w zakresie pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystyczną nabędzie interdyscyplinarną wiedzę oraz fundamentalne umiejętności i kompetencje społeczne niezbędne do pełnienia ról o charakterze edukacyjnym, rehabilitacyjnym i aktywizującym artystycznie w zakresie pedagogiki osób o różnym stopniu niepełnosprawności intelektualnej.

Ponadto, Absolwent nabędzie wiedzę, umiejętności i kompetencje społeczne w zakresie aktywności artystycznej, które pozwolą mu kreować i aplikować szeroki wachlarz twórczych i innowacyjnych oddziaływań specjalistycznych (edukacyjno-wychowawczych, terapeutycznych, rehabilitacyjnych, profilaktycznych i włączających).

Perspektywy zawodowe:

Absolwent kierunku studiów pedagogika specjalna, w zakresie pedagogika osób z niepełnosprawnością intelektualną z aktywnością artystycznąbędzie posiadał przygotowanie pedagogiczne i kwalifikacje nauczycielskie do pełnienia roli zawodowej na stanowisku:

  1. pedagog specjalny w przedszkolach i szkołach;
  2. nauczyciel i wychowawca – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną w przedszkolach specjalnych, w szkołach specjalnych na wszystkich szczeblach edukacyjnych, w specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, w specjalnych ośrodkach rewalidacyjno-wychowawczych;
  3. nauczyciel – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną prowadzący zajęcia z zakresu rewalidacji w placówkach specjalnych i integracyjnych;
  4. nauczyciel wspomagający w przedszkolach integracyjnych, w szkołach integracyjnych na wszystkich szczeblach edukacyjnych, w przedszkolach z oddziałami integracyjnymi, w szkołach z oddziałami integracyjnymi na wszystkich szczeblach edukacyjnych;
  5. nauczyciel – pedagog specjalny w zakresie pedagogiki osób z niepełnosprawnością intelektualną
    w przedszkolach i szkołach pracujących według koncepcji edukacji włączającej;
  6. terapeuta zajęciowy w warsztatach terapii zajęciowej, środowiskowych domach samopomocy, domach pomocy społecznej;
  7. specjalista ds. organizowania i realizacji różnego rodzaju form pomocy pedagogicznej i terapeutycznej dzieciom, młodzieży i dorosłym osobom z różnym stopniem niepełnosprawności intelektualnej oraz ich rodzinom w:
    – placówkach specjalistycznego poradnictwa (specjalistyczne poradnie, w tym poradnie psychologiczno-pedagogiczne, poradnie psychoterapeutyczne);
    – placówkach opiekuńczo-wychowawczych (bursy i internaty);
    – placówkach wsparcia dziennego dla dzieci, młodzieży (świetlice środowiskowe i terapeutyczne, kluby, ogniska wychowawcze);
    – stowarzyszeniach, fundacjach i innych organizacjach pozarządowych, mediach itp., realizujących programy edukacyjne na rzecz osób z niepełnosprawnością intelektualną.