Przejdź do treści

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa na UKSW: „Niepełnosprawność – zadanie czy wyzwanie we współczesnym świecie?”

IV Ogólnopolska Konferencja Naukowa na UKSW: „Niepełnosprawność – zadanie czy wyzwanie we współczesnym świecie?”

Już od czterech lat dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz., Prorektor ds. studenckich i kształcenia, oraz mgr Michał Stańczuk, Uczelniany Koordynator ds. Dostępności, organizują coroczną konferencję naukową poświęconą problematyce niepełnosprawności. Tegoroczna, IV edycja wydarzenia, odbyła się 25 listopada 2024 roku na Uniwersytecie Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie pod tytułem „Niepełnosprawność – zadanie czy wyzwanie we współczesnym świecie?”.

Współorganizatorem konferencji był Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW, który odegrał kluczową rolę w przygotowaniu wydarzenia. Jak podkreśla dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz.: „Współpraca z Wydziałem Nauk Pedagogicznych była nieoceniona. Dzięki zaangażowaniu specjalistów z tej dziedziny mogliśmy stworzyć przestrzeń do dialogu, który łączy teorię pedagogiczną z praktycznymi wyzwaniami związanymi z dostępnością i wsparciem dla osób z niepełnosprawnościami”.

Konferencja, objęta honorowym patronatem Jego Magnificencji Rektora UKSW ks. prof. dr hab. Ryszarda Czekalskiego, zgromadziła szerokie grono ekspertów z różnych dziedzin nauki. Rektor w swoim przesłaniu  podkreślił znaczenie tematów poruszanych podczas wydarzenia: „Niepełnosprawność to kluczowe zagadnienie zarówno w kontekście edukacyjnym, jak i społecznym. Jestem dumny, że UKSW podejmuje tę problematykę z taką pasją i zaangażowaniem”.

Konferencję tradycyjnie otworzyła Prorektor ds. studenckich i kształcenia UKSW w Warszawie dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz. oraz Dziekan Wydziału Nauk Pedagogicznych UKSW w Warszawie ks. dr hab. Stanisław Chrobak, prof. ucz., wskazując na interdyscyplinarność wydarzenia i jego praktyczne znaczenie. 

Podczas wydarzenia podjęto siedem głównych obszarów tematycznych:

  1. Społeczne i kulturowe aspekty niepełnosprawności, związane z przełamywaniem stereotypów.
  2. Psychologiczne i emocjonalne wyzwania, istotne z punktu widzenia pedagogiki specjalnej.
  3. Edukacja i wsparcie, ze szczególnym uwzględnieniem dostosowania systemów nauczania.
  4. Nowoczesne technologie i innowacje, które stają się narzędziami w edukacji osób z niepełnosprawnościami.
  5. Prawa i polityka społeczna, wspierające osoby z ograniczeniami.
  6. Perspektywa osób z niepełnosprawnościami, prezentowana przez samych zainteresowanych.
  7. Badania i analizy, będące bazą do wypracowania innowacyjnych rozwiązań.

Nieocenionym wkładem Wydziału Nauk Pedagogicznych była organizacja paneli warsztatowych, które pozwoliły uczestnikom nie tylko zgłębić teoretyczne aspekty omawianych zagadnień, ale również zapoznać się z praktycznymi strategiami wsparcia.

Współpraca z partnerami konferencji, takimi jak Katolicki Uniwersytet Eichstätt-Ingolstadt czy Polska Akademia Nauk Społecznych i Humanistycznych w Londynie, podkreśliła międzynarodowy charakter wydarzenia. Jak zaznaczyła dr hab. Anna Fidelus, prof. ucz. „Wydział Nauk Pedagogicznych wniósł do konferencji unikalną perspektywę, łącząc naukowe podejście z praktycznymi doświadczeniami nauczycieli, pedagogów i terapeutów”.

Współpraca UKSW z jednostkami takimi jak Wydział Nauk Pedagogicznych UKSW w Warszawie jest kluczowa dla budowania społeczeństwa bardziej otwartego i wrażliwego na potrzeby osób z niepełnosprawnościami. Tegoroczna edycja umocniła pozycję UKSW jako lidera w zakresie dostępności i wsparcia, a Wydział Nauk Pedagogicznych stał się nieodzownym partnerem tych działań.

Galeria


26 listopada 2024