Przejdź do treści

Pedagogika specjalna, moduł kształcenia: Terapia pedagogiczna ze wsparciem uczniów uzdolnionych



Kompetencje:

Absolwent kierunku pedagogika specjalna, moduł kształcenia: Terapia pedagogiczna ze wsparciem uczniów uzdolnionych wyposażony będzie w wiedzę teoretyczną, umiejętności diagnostyczne, metodyczne, terapeutyczne oraz kompetencje społeczne niezbędne do pracy z uczniami z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się.

Absolwent specjalności będzie potrafił integrować i wykorzystywać wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki korekcyjnej (terapii pedagogicznej) oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu diagnozowania potrzeb i możliwości dziecka z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się oraz ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się z wykorzystaniem istniejących narzędzi diagnostycznych, a także dobierania właściwych metod terapeutycznych, projektowania i prowadzenia zajęć profilaktycznych, korekcyjno-kompensacyjnych oraz innych zajęć terapeutycznych dla dzieci z grupy ryzyka specyficznych trudności w uczeniu się, uczniów ze specyficznymi trudnościami, ich rodziców, opiekunów i nauczycieli.  

Dodatkowo, rozbudowany w ramach specjalności blok zajęć poświęcony wspieraniu rozwoju uczniów uzdolnionych pozwoli Absolwentowi uzyskać kompleksową wiedzę i umiejętności z zakresu identyfikowania zdolności i uzdolnień dzieci i uczniów w przedszkolu i szkole, dobierania adekwatnych metod do pracy z uczniem zdolnym, wdrażania innowacyjnych technik efektywnego uczenia się oraz planowania działań wspierających uczniów uzdolnionych. Absolwent będzie posiadał też umiejętności z zakresu organizowania zajęć rozwijających umiejętności uczenia się oraz zajęć rozwijających uzdolnienia.

Perspektywy zawodowe:

Absolwent będzie mógł podjąć zatrudnienie na stanowisku:

1. nauczyciela prowadzącego zajęcia specjalistyczne (nauczyciel – specjalista terapii pedagogicznej) w przedszkolach, szkołach, poradniach psychologiczno-pedagogicznych oraz innych placówkach, a w szczególności do prowadzenia: zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dla uczniów z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi lub specyficznymi trudnościami w uczeniu się, zajęć wspomagających wychowawczą funkcję rodziny, zajęć zapobiegających zachowaniom dysfunkcyjnym uczniów oraz wspierających ich rozwój.

2. pedagoga specjalnego – nauczyciela specjalisty współorganizującego kształcenie uczniów ze specjalnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi w placówce integracyjnej i ogólnodostępnej – pracującej według modelu edukacji włączającej (na wszystkich etapach edukacyjnych).

Ponadto, absolwenci uzyskują kompetencje do prowadzenia w przedszkolu, szkole i placówce zajęć rozwijających uzdolnienia oraz zajęć rozwijających umiejętności uczenia się.